مشخصات سیستم خوب برای کارهای گرافیکی

آیا شما یک طراح گرافیک حرفه‌ای هستید؟ شما برای نشان دادن طرح‌های مورد نظرتان یا پیش بردن امور گرافیکی خود از چه سیستمی استفاده می‌کنید؟ کاربرانی که با کامپیوتر به انجام امور گرافیکی می‌پردازند، به سیستمی قدرتمند و سریع نیاز دارند که بتواند بدون لگ و هنگ کردن پاسخ‌گوی نیازهای طراح گرافیک باشد. اما یک سیستم برای کار گرافیکی چه ویژگی‌هایی دارد؟ این کاربران هنگام خرید کامپیوتر برای کارهای گرافیکی باید به چه نکاتی توجه نمایند؟ اگر شما از کاربرانی هستید که با سیستم خود به انجام امور گرافیکی می‌پردازید، در ادامه با مجله بروزکالا همراه باشید تا پاسخ این سوالات را دریافت نمایید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

• مشخصات کامپیوتر برای کارهای گرافیکی

  1. پردازنده مرکزی
  2. رم
  3. فضای ذخیره‌سازی
  4. کارت گرافیک
  5. صفحه نمایش

• نتیجه‌گیری 

مشخصات سیستم برای کارهای گرافیکی

مشخصات کامپیوتر برای کارهای گرافیکی

اگر شما یک طراح گرافیک هستید، باید برای انجام امور گرافیکی خود از یک کامپیوتر رومیزی بهره برید. این کامپیوتر باید به صورتی اسمبل شده باشد که شما بتوانید به راحتی برنامه‌های مورد نظرتان را بدون تأخیر و هنگ کردن اجرا کنید. یعنی رایانه شما باید آنقدر قدرتمند باشد که شما برای ویرایش عکس و ویدئو، رندر ویدئو، مدل‌سازی سه‌بعدی و... به هیچ مشکلی برنخورید. برای اینکه یک طراح گرافیک بتواند از تمامی قابلیت‌های طراحی کامپیوتر خود نهایت بهره را ببرد، باید هنگام خرید این محصول به پردازنده مرکزی، رم، پردازنده، کارت گرافیک و هارد دیسک سیستم توجه زیادی کند. شما با انتخاب درست قطعات رایانه خود می‌توانید به راحتی به اجرای برنامه‌های پیشرفته D Rendering3 و... بپردازید.

پردازنده مرکزی

یکی از مهم ترین مشخصات سیستم برای کارهای گرافیکی، دارا بودن پردازنده مرکزی با سرعت بالاست. اگر می‌خواهید بدانید که پردازنده پردازنده چیست؟، باید بگوییم که پردازنده مرکزی یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم است که به آن مغز کامپیوتر می‌گویند. در هنگام انجام امور گرافیکی، سرعت پردازش اطلاعات و داده‌ها حائز اهمیت است. یک CPU مناسب با سرعت بالا می‌تواند عملیات ترسیم و ویرایش گرافیکی را تسریع کند.

هر چقدر که سرعت پردازنده بیشتر باشد، بهتر است زیرا عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. این سرعت نیز بستگی به سرعت پردازش هر هسته و سرعت پردازش سی پی یو دارد. تعداد هسته‌ها و رشته‌ها تأثیر زیادی بر عملکرد پردازنده در انجام پردازش‌های بیشتر کارهای گرافیکی به صورت هم‌زمان دارد. هر چه تعداد هسته‌ها و رشته‌ها بیشتر باشد، بهتر است زیرا موجب افزایش سرعت cpu و بهبود عملکرد آن در پردازش داده‌های گرافیکی می‌شود. پردازنده‌هایی که از نسل‌های جدید هستند و دارای تعداد هسته‌های بالایی می‌باشند، برای کامپیوتر مخصوص کارهای گرافیکی ایده‌آل خواهد بود. شرکت‌های اینتل Intel و ای ام دی AMD بهترین تولیدکننده‌های CPU در دنیا محسوب می‌شوند که محصولاتی با کیفیت بالا تولید می‌کنند.

شما باید هنگام خرید پردازنده باید به تعداد هسته‌ها، حافظه داخلی یا همان کش cpu، پردازشگر گرافیکی، فرکانس، قدرت طراحی حرارتی، سازگاری سوکت و... دقت کنید. در حقیقت این پردازنده سیستم است که باید بتواند با سرعت بالا تمامی داده‌ها را پردازش کند. وجود پردازنده قدرتمند و سریع برای اجرای مولتی تسکینگ و پردازش فایل‌های طراحی پیچیده بسیار ضروری خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت پردازنده اینتل و رایزن

مشخصات کامپیوتر برای کارهای گرافیکی

رم

بهترین کامپیوتر برای کارهای گرافیکی محصولی است که دارای رم مناسب و با ظرفیت بالا باشد. رم حافظه موقتی دستگاه است که اطلاعات و داده‌های مورد نیاز پردازنده را ذخیره می‌کند و در مواقع لزوم آن داده‌ها را در اختیار پردازنده قرار می‌دهد. این حافظه موقتی است و به همین دلیل داده‌های ذخیره شده در رم هنگام خاموش شدن کامپیوتر از بین می‌روند. هنگام انتخاب و خرید رم کامپیوتر باید به ظرفیت، فرکانس، نسل و تکنولوژی به کار رفته در آن دقت کنید. در حالت کلی هر چه ظرفیت رم بیشتر باشد، بهتر است.

امروزه حداقل رم مناسب کارهای گرافیکی حرفه‌ای 16 گیگابایت در نظر گرفته می‌شود. اگر شما بودجه کافی برای خرید این قطعه را دارید، یک رم 32 گیگابایتی از یک برند معتبر می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای سیستم شما محسوب شود. ظرفیت بالاتر RAM به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید بدون تأخیر و با سرعت زیاد به اجرای چندین برنامه سنگین بپردازید. شما هنگام خرید رم باید علاوه بر ظرفیت، به نسل آن نیز توجه نمایید. امروزه نوع DDR5 نسل جدید رم‌های دسکتاپ محسوب می‌شوند که بسیار محبوب هستند.

پیشنهاد مطالعه: انواع رم کامپیوتر

فضای ذخیره‌سازی

از دیگر نکات در بررسی مشخصات سیستم کامپیوتر برای کارهای گرافیکی، توجه به فضای ذخیره‌سازی و هارد دیسک کافی است. اطلاعات سیستم شما در هارد ذخیره‌ می‌شوند. این حافظه دائمی است. سرعت انتقال داده‌ها در فضای ذخیره‌‌سازی مهم است و هارد دیسک در سرعت اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی نقش مهمی ایفا می‌کند. احتمالاً اکنون برای شما سوال پیش می‌آید که SSD بهتر است یا HDD؟ مشخص است که هارد اس اس دی سریع‌تر است اما نکته مهم این است که قیمت هارد SSD گران‌تر می‌باشد.

در هر صورت حافظه ذخیره‌سازی SSD سرعت بالاتری دارد و باعث بهبود عملکرد سیستم و افزایش سرعت آن می‌شود. و نکته دیگر هنگام خرید هارد اینترنال باید به میزان ظرفیت، فرم فاکتور، نوع تکنولوژی و... توجه نمایید. این محصول در ظرفیت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. محبوبترین ظرفیت‌ها از 512 گیابایت تا 10 ترابایت هستند. شما با توجه به نیاز خود ظرفیت این قطعه را انتخاب می‌نمایید. معمولاً فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایتی برای کارهای گرافیکی کافی است. نکته مهم این است که شما حتماً باید هارد کامپیوتر خود را از نوع SSD انتخاب نمایید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید هارد اس اس دی برای لپ تاپ و کامپیوتر

بهترین کامپیوتر برای کارهای گرافیکی

کارت گرافیک

شما برای داشتن بهترین نوع سیستم کامپیوتر برای کارهای گرافیکی باید بهترین کارت گرافیک را تهیه نمایید. کارت گرافیک قطعه‌ای است که بر عملکرد پردازش‌های گرافیکی تأثیری مستقیم دارد. کیفیت این قطعه برای طراحان گرافیک حائز اهمیت است. کارت گرافیک به صورت GPU یا واحد پردازش گرافیک و رم اختصاصی طراحی می‌شود. شما باید با توجه به برنامه‌هایی که آنها را در سیستم اجرا می‌کنید و نیاز خود، برای خرید کارت گرافیک اقدام نمایید. میزان VRAM به نوع برنامه‌هایی که شما اجرا می‌کنید، بستگی دارد. در حالت کلی بهتر است این قطعه دارای حداقل 4 گیگابایت حافظه گرافیکی باشد. شما باید به این موضوع نیز دقت نمایید که منبع تغذیه کامپیوتر شما باید مقدار وات مورد نیاز کارت گرافیک را تأمین کند.

در روند انتخاب این قطعه، شما باید به پورت‌های اتصال به مانیتور نیز دقت کنید. معمولاً این قطعه دارای درگاه‌های DVI و HDMI و DisplayPort است که تعداد این پورت‌ها به مدل کارت گرافیک بستگی دارد. بسیاری از طراحان حرفه‌ای گرافیک از دو یا سه مانیتور برای نمایش هم‌زمان استفاده می‌کنند؛ به همین منظور شما باید به این موضوع توجه کنید که در آینده قصد اضافه کردن مانیتورهای دیگری را به سیستم خود دارید یا خیر. اگر شما قصد اضافه کردن صفحه نمایش‌های دیگری به سیستم خود را دارید، باید به تعداد پورت‌های کارت گرافیک توجه نمایید.

شما نباید توجه به رابط اتصال به مادربرد رایانه را فراموش کنید. این قطعه با اسلات‌های PCIe به مادربرد وصل می‌شود. این اسلات‌ها پیکربندی‌های مختلفی مانند x1، x4، x8، x16 و x32 دارند. پردازنده‌های گرافیکی برای استفاده از حداکثر قابلیت خود معمولاً به یک اسلات PCIe x16 احتیاج دارند. علاوه بر اینها به پهنای باند بیشتر و سرعت کلاک بالاتر قطعه نیز دقت نمایید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کارت گرافیک amd

صفحه نمایش

در راستای تکمیل سیستم گرافیکی خود، و انتخاب صفحه نمایش مورد نظر باید به ویژگی‌هایی مانند رزولوشن و وضوح تصویر، سایز دستگاه، نرخ نوسازی تصویر، زمان پاسخ‌گویی و نوع پنل دقت کنید. اکنون که شما قصد تهیه بهترین کامپیوتر برای کارهای گرافیکی را دارید، بهترین مانیتور کامپیوتر برای اینگونه فعالیت دارای حداقل رزولوشن 1920×1080 پیکسل است.

لازم به ذکر است که خرید مانیتور مناسب می‌تواند باعث دقیق نشان دادن رنگ‌ها در طرح‌ها شود بنابراین اگر شما یک طراح گرافیک حرفه‌ای محسوب می‌شوید که برای دقت رنگ و وضوح تصاویر اهمیت زیادی قائل است، خرید صفحه نمایش 4K به شما پیشنهاد می‌شود. بهتر است شما به دنبال صفحه نمایشی با طیف رنگی وسیع مانند sRGB یا Adobe RGB باشید که طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را برای نمایش دقیق ارائه می‌دهد. تکنولوژی‌های IPS و VA و TN عالی هستند اما برای انجام امور گرافیکی فناوری IPS بهتر است زیرا بهترین کنتراست و دقت رنگ را دارد و زوایای دید وسیعی به شما ارائه می‌دهد. 

پیشنهاد مطالعه: مانیتور مناسب کارهای گرافیکی

نتیجه‌گیری

هنگامی که صحبت از یک سیستم کامپیوتر مناسب برای کارهای گرافیکی می‌شود، باید به خرید دستگاهی فکر کرد که بتواند قابلیت‌های طراحی کاربر را تا حد زیادی افزایش دهد. این کامپیوترهای رومیزی قدرتمند برای انجام کارهایی مانند ویرایش عکس، ویرایش ویدئو و مدل‌سازی سه بعدی و... طراحی شده‌اند. از مشخصات سیستم برای کارهای گرافیکی شامل پردازنده‌‌های سریع، رم با ظرفیت کافی، کارت‌ گرافیک مناسب و با کیفیت بالا، حافظه ذخیره‌سازی SSD و نمایشگری عالی است تا بتواند نیازهای طراحان گرافیک را برطرف کند.

شما دوستان گرامی برای آنکه بتوانید پروژه‌های طراحی خود را در سطحی بالاتر ادامه دهید، می‌توانید با کمک کارشناسان بروزکالا کامپیوتری قدرتمند اسمبل کنید. کارشناسان این مجموعه همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی خواهند بود و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید. جالب است بدانید که فروشگاه اینترنتی بروزکالا خدمات خرید قسطی از بروزکالا را به شما دوستان عزیز ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

1. به جز فاکتورهایی که در مقاله ذکر شد، باید به کدام قطعات توجه کنم؟

شما به جز قطعاتی که در مورد آنها توضیح دادیم، باید به فن خنک‌کننده بادی یا مایع، پاور کامپیوترمناسب و پایدار با ولتاژ بالا، ماوس و کیبورد با برند معتبر نیز توجه کنید.

2. برای رندرینگ، کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟

اگر شما می‌خواهید با نرم‌افزارهای مدل‌سازی و رندرینگ سه بعدی کار کنید، کامپیوتر رومیزی با پردازنده‌ای قدرتمند برایتان مناسب خواهد بود اما امروزه بسیاری از کاربران از لپ تاپ برای انجام امور گرافیکی خود استفاده می‌کنند زیرا قابل حمل بودن لپ تاپ و قیمت مناسب‌تر آن برای آنها اهمیت دارد. اما بسیاری از کاربران با خرید لپ‌ تاپ موافق نیستند و می‌گویند این دستگاه بیش از حد گرم می‌شود و این موضوع می‌تواند خطرناک باشد.