راهنمای خرید بهترین لپ تاپ مک بوک 2024

فناوری هوش مصنوعی و دستیارهای هوشمند تا نقطه‌ای پیشرفت کرده است که دیگر نمی‌توان زندگی روزمره را بدون وجود آن‌ها متصور شد. هر نیازی که داشته باشیم، تکنولوژی پاسخ مناسبی را برای آن تدارک دیده است. موبایل‌ها برای پیشبرد امور روزمره و برقراری ارتباط، گجت‌های پوشیدنی برای سرگرمی و حفظ سلامت، تبلت‌ها برای طراحی و تماشا کردن، کامپیوترها برای پردازش‌های سنگین بوده و لپ‌تاپ‌ها تلفیقی از تمام آن‌ها هستند. با خرید لپ‌ تاپ می‌توان از آن برای بازی، برنامه‌نویسی، تماشای فیلم، اجرای پروژه‌های مختلف استفاده نمود.

این دستگاه از لحاظ قدرت پردازش به کامپیوترها نزدیک بوده اما مزیت قابل حمل بودن را دارا می‌باشد. برندهای مطرح زیادی هستند که به تولید این دستیارهای فوق‌العاده می‌پردازند و آن‌ها را به مردم جهان عرضه می‌دارند. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول کارآمد، کمپانی اپل است که نام مخصوصی را روی آن‌ها گذاشته است. به لپ‌تاپ‌های تولید شده توسط این شرکت، مک بوک گفته می‌شود که دارای سیستم عامل و امکانات منحصربه‌فردی است. از سال 2006، این تولیدات روانه بازار شدند و تا به امروز، طرفداران بی‌شماری را به خود جذب نموده‌اند.

در این مطلب از بروزکالا، قصد داریم شما را با نکات مهم در خرید مک بوک آشنا کنیم تا تجربه موفق و لذت‌بخشی از تهیه این محصولات داشته باشید.

سرفصل‌های مقاله

  • مک بوک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • تاریخچه تولید و گسترش مک بوک تا سال 2024
  • نکات هنگام خرید مک بوک
  • معرفی بهترین مک بوک‌ها در سال 2024

راهنمای خرید مک بوک

مک بوک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مک بوک، همان لپ‌تاپ یا کامپیوتر قابل حمل است که توسط برند اپل تولید می‌شود و به جای سیستم عامل ویندوز، در آن از سیستمی اختصاصی با نام macOS استفاده شده است. سیستم عامل مذکور تا سال 2024، چندین بار آپدیت شده است و مشابه ios می‌باشد اما برای صفحه نمایش بزرگ، بهینه‌سازی شده است. البته لازم به ذکر است که کار با سیستم عامل ویندوز، برای کاربران آسان‌تر است. این نوع از لپ‌تاپ، بسیار ظریف، شکیل و زیباست و وزن کمی دارد که حمل آن را آسان می‌کند. احتمال ویروسی شدن این محصول، بسیار کم است و به همین دلیل، به مراقبت کمتری احتیاج دارد. کیبورد این دستگاه بسیار نرم و روان است و صدای کمتری تولید می‌نماید.

لپ‌تاپ‌های تولیدی اپل در مواردی همچون وضوح صفحه نمایش، کیفیت بی‌نظیر صدا، شارژدهی و دوام بالا، سابقه چشمگیری دارند اما ممکن است در مواردی نسبت به لپ‌تاپ‌های دیگر انعطاف عمل کمتری داشته باشند. مک بوک انواع سخت‌افزار و نرم‌افزار را بهتر پشتیبانی می‌کند و برای گیمرها مناسب‌تر است. مک بوک پرو، نسخه‌ای تخصصی، پیشرفته و حرفه‌ای از مک بوک است که متناسب با پردازش‌های سنگین مانند برنامه‌نویسی، کارهای گرافیکی و استفاده‌های شغلی تولید شده است. تا کنون شش نسخه از این دستگاه عرضه شده است که هر کدام، نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

مک بوک کاستوم، محصول دیگری است که شخصی‌سازی شده و بر اساس سفارش کاربران، سفارشی می‌شوند که البته در کشور ایران، امکان دسترسی به آن وجود ندارد. نسخه دیگر این محصول اپل، مک بوک ایر است که ظرافت بسیاری دارد و مناسب استفاده روزمره طراحی شده است. پردازنده گرافیکی آن ضعیف‌تر و وزن آن بسیار کمتر است که همین موضوع، علت نام‌گذاری آن بوده است.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید آیپد + معرفی 6 تبلت اپل

تاریخچه تولید و گسترش مک بوک تا سال 2024

24 ژانویه سال 1984 میلادی در تاریخچه شرکت اپل، اولین کامپیوتر مکینتاش اپل، رونمایی شد که اولین رایانه تولید انبوه با رابط کاربری گرافیکی بود. این محصول، پردازنده 8 مگاهرتزی موتورلا، مانیتور 9 اینچی و 128 کیلوبایت رم داشت. نرم‌افزارهای مهم آن شامل مک پینت برای نقاشی و مک رایت برای پردازش متن بود. سپس در 1986، مکینتاش پلاس با استاندارد ارتباطی SCSI همراه با سیستم عامل مک 3.0 وارد بازار شد. یک سال بعد، مکینتاش SE همراه با دو فلاپی دیسک یا یک هارد دیسک اینترنال قابل سفارش بود و شامل مک او اس 5.1 و پردازنده 16 مگاهرتز می‌شد.

در 1988، نسخه 6 این سیستم عامل همراه با مکینتاش llx ارائه گشت که اولین رایانه شخصی همراه با درایو CD بود. در همان سال، استیو جابز رایانه همه‌کاره NeXT Cube را معرفی نمود که به درایو نوری مجهز بود و مانیتوری 17 اینچی داشت. بالاخره در سال 1989، شاهد ظهور اولین لپ‌تاپ‌های مک بودیم که SE/30، مک llc و مک llci نام داشتند. البته آن‌ها در مقایسه با دستگاه‌های امروزی، وزن بسیار بیشتری داشتند. سال بعد، کامپیوترهای سریع‌تری تولید شدند. در سال 2004 آی مکی که اکنون می‌شناسیم، متولد گشت.

تا سال 2005، اپل در حال توسعه تولیدات خود بود و با کمک اینتل، در سال 2008 مک بوک ایر طراحی شد. در همان سال، مک بوک و مک بوک پرو با به‌روزرسانی‌هایی همراه بودند که مقدمه تولید مک پروهای کوچک‌تر شدند. امکانات جانبی این دستگاه‌ها افزایش یافتند و طی ده سال بعد، لپ‌تاپ‌های مذکور ظاهر و کارایی امروزی‌تری یافتند. در سال 2017 نیز آی مک پرو عرضه شد که قدرت بی‌نظیری داشت. در سال 2024 شاهد پیشرفت‌ها، به‌روزرسانی‌ها و ارتقای روزافزون این محصولات در سطح جهانی هستیم.

پیشنهاد مطالعه: بهترین لپ تاپ‌ها از برند ایسوس

راهنمای خرید لپ تاپ مک بوک

نکات هنگام خرید مک بوک

1- یادداشت کردن شماره سریال: از نکات مهم در خرید مک بوک، بررسی شماره سریال مدل آن در قسمت About this mac است. حتی قبل از تعیین قیمت دستگاه استوک، باید شماره سریال آن را بخواهید تا از سرقتی نبودن آن مطمئن شوید. شماره سریال روی جعبه و کد نمایش‌داده‌شده در محصول حتما باید یکسان باشند.

2- بررسی اصل بودن مک بوک: با ورود به بخش بررسی اصالت محصولات وب‌سایت رسمی شرکت اپل به آدرس https://checkcoverage.apple.com می‌توانید با وارد کردن شماره سریال مک بوک، مانده اعتبار پشتیبانی و تاریخ خرید مک بوک را ببینید.

3- بررسی سن واقعی مدل دستگاه: برای این کار بایستی به وب‌سایت گفته‌شده مراجعه کرد تا بتوان سن مک بوک را همراه با جزئیات گارانتی آن مشاهده کرد.

4- اقدامات لازم در صورت روشن نشدن مک بوک: در این صورت، قبل از هر اقدامی باید شماره سریال جعبه را یادداشت کرده و خرابی آن را در وب‌سایت مخصوص اعلام کنید تا با استفاده از گارانتی، درخواست پشتیبانی کنید. البته این امکان به طور مستقیم در کشور ایران موجود نیست و می‌توان دستگاه را برای تعمیر به نمایندگی اپل در کشوری دیگر فرستاد. البته بعضی از شرکت‌ها در ایران، اقدام به ارائه ضمانت برای این محصولات اپل می‌کنند و در این صورت، اگر این اتفاق افتاد می‌توانید به همان شرکت مراجعه نمایید.

  • تایید اعتبار مدل مک بوک: https://support.apple.com/en-in/HT201608
  • تایید اعتبار مدل مک بوک پرو: https://support.apple.com/en-jo/HT201300
  • تایید اعتبار مدل مک بوک ایر: https://support.apple.com/en-gb/HT201862

5- عدم خرید مک بوک قفل‌شده: حتی اگر فروشنده به شما گفت که پس از پرداخت کامل هزینه، قفل دستگاه را باز می‌کند، به هیچ وجه قبول نکنید. هرگز دستگاه قفل‌شده را خریداری نکنید چرا که امکان دزدی بودن آن وجود دارد و در این صورت، مالک لپ‌تاپ آن را قفل نموده است.

6- بررسی آسیب‌های فیزیکی در صورت تهیه لپ‌تاپ استوک: واضح است که در هر شرایطی باید وضعیت ظاهری و فیزیکی بدنه و سایر بخش‌های محصول را بررسی کنید تا مک بوک ناقصی را تهیه نکنید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین لپ تاپ‌ها تا 40 میلیون تومان

7- اطمینان از عدم وجود پسوردهای میان‌افزاری در مک بوک استوک: حتما اطمینان حاصل کنید که مک بوک استوک شما راه‌اندازی یا بوت می‌شود و پس از آن، صفحه دسکتاپ ظاهر می‌گردد. حتی بعد از تحویل هم خودتان مجددا آن را راه‌اندازی نمایید و در حین فرایند، کلید ALT/OPTION را نگه‌دارید. در صورتی که لپ‌تاپ رمز عبور داشته باشد، در این بخش باید آن را وارد نمایید. پس بهترین زمان گرفتن رمز پسورد یا حذف آن توسط مالک، همین مرحله و قبل از پرداخت است. در این شرایط است که می‌توانید مطمئن شوید پسوردهای میان‌افزاری (Firmware) وجود ندارند.

8- بررسی وضعیت باتری: در مک بوک اصل شما خواهید توانست برای باز کردن اطلاعات سیستم، روی دکمه ذره‌بین جستجو در سمت راست و بالا کلیک کنید و عبارت system information را تایپ نمایید. سپس در سمت چپ، روی آیکون power کلیک کنید تا برای بررسی اصالت باتری، شماره سریال و ظرفیت باتری را مشاهده کنید. برای مطلع شدن از عمر باتری نیز می‌توانید به تعداد چرخه توجه کنید.

9- اطلاع از باقی‌مانده عمر باتری دستگاه دست دوم: از دیگر نکات هنگام خرید مک بوک، هر مدل از آن دارای حداکثر تعداد چرخه باتری می‌باشد که با مقایسه آن با سایت رسمی می‌توانید از باقی‌مانده عمر باتری دستگاه خود اطلاع کسب کنید. با مراجعه به لینک https://support.apple.com/en-us/HT201585 قادر خواهید بود تعداد چرخه یا همان Maximum Cycle Count هر مدل مک بوک را مقایسه نمایید تا بدانید دقیقا چه‌قدر از عمر محصول دست دوم شما باقی مانده است.

10- بررسی سلامت هارد دیسک: برای این منظور، بایستی ابزاری به نام DISK UTILITY را باز کرده و اسکن پشتیبان (Aid) را اجرا نمایید. در این قسمت می‌توانید سلامت هارد دیسک و میزان دقیق فضای ذخیره‌سازی مک بوک خود را مشاهده کنید.

11- بررسی درایو نوری: مک بوک‌های پیشرفته و امروزی، فاقد درایو نوری هستند؛ اما اگر قصد خریداری نسخه قدیمی‌تری را دارید، بهتر است یک دی‌وی‌دی را وارد درایو نوری آن کنید تا از سلامت این بخش اطمینان حاصل کنید.

12- اجرای تست سخت‌افزار اپل: اگر مک بوک شما اورجینال باشد، حتی بعد از سال‌های طولانی هم برای اطلاع از وضعیت دقیق سخت‌افزار (Apple Hardware Test) می‌توانید بر اساس سال تولید دستگاه مورد نظر، به یکی از وب‌سایت‌های زیر مراجعه کنید تا طریقه انجام این تست را در آن فرا بگیرید.

  • اگر مدل محصول شما، پس از ژوئن 2013 تولید شده باشد، برای یادگیری روش AHT باید به سایت https://support.apple.com/en-us/HT202731 مراجعه کنید. 
  • اگر مدل دستگاهتان پیش از ژوئن 2013 تولید شده باشد، می‌توانید جهت فراگیری نحوه انجام این تست به سایت https://support.apple.com/en-us/HT201257 مراجعه نمایید.

13- بررسی وضعیت شارژ مک بوک استوک: کابل شارژر مک بوک اورجینال، نسبت به پارگی و سایش بسیار حساس است؛ بنابراین حتما سلامت و اصل بودن آن را چک کنید.

نکات هنگام خرید مک بوک

14- اطمینان از سلامت وب کم و پورت‌های اتصال: سوءاستفاده فیزیکی از پورت‌ها یا وب کم ممکن است اتفاق بیفتد. تحت هر شرایطی از سالم بودن این قطعات مهم و کلیدی لپ‌تاپ مطمئن شوید.

نکات مهم در خرید مک بوک

15- چک کردن وضعیت پد لمسی و کیبورد: در مک بوک خریداری‌شده، به قسمت System Preferences بروید و گزینه Trackpad را انتخاب کنید. نحوه پاسخ‌دهی پد لمسی را با استفاده از تغییر سرعت ردیابی (Tracking Speed) بررسی نمایید. برای تست کردن صفحه کلید نیز به سادگی می‌توانید با باز کردن برنامه ویرایش متن، با تمام کلیدها تایپ کنید تا کارکرد آن‌ها را مشاهده کنید.

16- تست صفحه نمایش: در صورت عدم وجود آسیب یا نقص فیزیکی روی نمایشگر، می‌توانید چهار تصویر با رنگ‌های سبز، قرمز، آبی و زرد را دانلود کنید و آن‌ها را به صورت تمام‌صفحه باز نمایید تا مطمئن شوید که هیچ پیکسلی صدمه ندیده و نسوخته است.

معرفی بهترین مک بوک‌های در سال 2024

پس از ذکر نکات مهم در راهنمای خرید لپ تاپ مک بوک به بررسی 4 مک بوک برتر می پردازیم.

1- مک بوک پرو 14 اینچ 2021 اپل مدل MKGQ3

مک بوک پرو 14 اینچ 2021 اپل مدل MKGQ3 با پردازنده M1 Pro، سرعت پردازشی معادل 2.8 گیگاهرتز و بیشتر دارد که آن را مناسب امور سنگینی همچون برنامه‌نویسی یا اجرای بازی‌های آنلاین کرده است. حافظه رم لپ تاپ 16 گیگابایت و حافظه داخلی آن یک ترابایت می‌باشد که از نوع Unified است. صفحه نمایش این مک بوک 14.2 اینچ از نوع Liquid Retina XDR است و از قابلیت‌های آن می‌توان به کیبورد با نور پس‌زمینه و حسگر اثر انگشت اشاره کرد. باتری لیتیوم پلیمری 70 وات ساعت آن حداکثر تا 17 ساعت شارژدهی دارد که شما را برای یک روز کامل از شارژ کردن بی‌نیاز می‌سازد.

مک بوک پرو 14 اینچ 2021 اپل مدل MKGQ3

2- مک بوک ایر 15 اینچ 2023 اپل مدل MQKQ3

مک بوک ایر 15 اینچ 2023 اپل مدل MQKQ3 با داشتن پردازنده Apple M2، تمامی نیازهای شما از امور روزمره را به آسانی برآورده می‌سازد. 512 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت حافظه رم آن می‌تواند اطلاعات ضروری شما را در خود جای دهد. صفحه نمایش این مک بوک 15.3 اینچ با نرخ پاسخ‌دهی 120 هرتز است و عمر باتری بسیار بالایی دارد. این مورد از بهترین لپ تاپ مک بوک در عین کارآمد و پیشرفته بودن، گزینه‌ای اقتصادی محسوب می‌گردد.

 مک بوک ایر 15 اینچ 2023 اپل مدل MQKQ3

3- مک بوک پرو 14 اینچ 2023 اپل مدل MPHF3

اگر به دنبال محبوب ترین و بهترین لپ تاپ مک بوک در بازار هستید که ظرافت و زیبایی را همراه با سرعت و کارایی داشته باشد، مک بوک پرو 14 اینچ 2023 اپل مدل MPHF3 را انتخاب کنید. پردازنده آن M2 Pro است که قدرت فوق‌العاده‌ای دارد و حافظه داخلی آن یک ترابایت است اما می‌توانید رم 16 گیگابایت نیز به آن اضافه کنید. صفحه نمایش این محصول 14.2 اینچ Liquid Retina با نرخ پاسخ 120 هرتز است که وضوح 3k را همراه خود دارد. البته لازم به ذکر است که عمر باتری آن کمی کمتر از مک بوک ایر است و تا 14 ساعت شارژدهی خواهد داشت.

مک بوک پرو 14 اینچ 2023 اپل مدل MPHF3

4- مک بوک پرو 16 اینچ 2023 اپل مدل MNW93

به جرت می‌توان گفت یکی از برترین، پیشرفته‌ترین و به‌روزترین لپ‌تاپ‌های اپل، مک بوک پرو 16 اینچ 2023 اپل مدل MNW93 است. پردازنده آن M2 Pro می‌باشد و یک ترابایت حافظه داخلی همراه با 16 گیگابایت رم دارد. ابعاد صفحه نمایش آن 16.2 اینچ از نوع لیکوئید رتیناست و وضوح 3.5k را به همراه دارد. نوار لمسی کاربردی و پورت‌های متنوع و کارآمد این دستگاه، بسیار معروف هستند. باتری لیتیوم پلیمری 100 وات ساعت آن می‌تواند تا 22 ساعت هم دوام بیاورد که آمار شگفت‌انگیزی است.

سخن پایانی

ابزارهای هوشمند زیادی برای کمک کردن به امور مختلف ما ساخته شده‌اند که ما باید بر اساس نیاز، بهترین آن‌ها را انتخاب کنیم. یکی از پرکاربردترین و پیشرفته‌ترین آن‌ها، لپ‌تاپ است که طیف گسترده‌ای از کارها را می‌توان با استفاده از آن انجام داد. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول، برند جهانی اپل است و نام لپ‌تاپ‌های این شرکت، مک بوک می‌باشد. این دستگاه‌های بی‌نظیر در مواردی مانند سیستم عامل، شکل ظاهری، امنیت، وضوح صفحه نمایش، کیفیت صدا، شارژدهی و دوام، متفاوت از انواع دیگر هستند.

در این راهنمای خرید مک بوک به نکاتی از قبیل: یادداشت کردن شماره سریال، بررسی اصالت و سن واقعی، بررسی شکل فیزیکی و وضعیت باتری، اطمینان از سلامت هارد دیسک و درایو نوری، اجرای تست سخت‌افزار، چک کردن شارژر و وب کم و پورت‌ها، تست کردن پد لمسی و کیبورد و بررسی صفحه نمایش آنها اشاره کردیم. امید است با مطالعه این مطلب، تجربه موفق و لذت‌بخشی در خرید و استفاده از مک بوک خود داشته باشید.

سوالات متداول

1) مک بوک چه تفاوتی با لپ‌تاپ‌های دیگر دارد؟

مک بوک‌ها در مواردی مانند سیستم عامل، شکل ظاهری، امنیت، وضوح صفحه نمایش، کیفیت صدا، شارژدهی و دوام، با لپ‌تاپ‌های دیگر متفاوتند.

2) چه نکاتی را باید در هنگام خرید مک بوک رعایت کنیم؟

در هنگام خرید مک بوک بایستی نکاتی مانند یادداشت کردن شماره سریال، بررسی اصالت و سن واقعی، بررسی شکل فیزیکی و وضعیت باتری، اطمینان از سلامت هارد دیسک و درایو نوری، اجرای تست سخت‌افزار، چک کردن شارژر و وب کم و پورت‌ها، تست کردن پد لمسی و کیبورد و بررسی صفحه نمایش را رعایت کنیم.